top of page
Search
  • Writer's pictureCedric

Five weeks done!

(Nederlandse versie onderaan!)


Hej! Jag är en man och jag tycker om ägg!

Well, I know some Swedish :p It's not that much yet, but I'm using an app to help me a little bit. And it works! Maybe I'm not the best of forming sentences and such, however I can read a lot more of the things around me (that or not to complicated ofcourse).


Anyways, it has been a while since I wrote something so here I am again! Tomorrow I'm starting my sixth week of internship! Oh boy, it's going fast, like I'm still having the feeling I just arrived. However I'm starting to feel the routine, which is a good thing because thats how I know I'm getting more comfortable with the way everything goes. Not that I felt uncomfortable, but in the beginning you're always a tad intrigued by all the new stuff that is just thrown at you.


Last week I went skiing, which was quit funny as I don't remember the last time I went skiing, so I was basically at the mercy of the gods! In the first 50 meters I fell like 7 times but then, one of the persons who I was with learned me the basics. We did like 2 hours over the first time going down on a green track (which is the easiest). However, the second time I did it, it was in 25 minutes and I didn't even fall once. So I'm quit proud of that one. Seems I'm a fast learner :p Here are some pictures!




For the rest I've not been up to that much stuff. The other Dutch speaking students and myself had a Dutch evening where we grabbed a hamburger at the Max (It's a Swedish sort of Mac Donalds). There we talked a bit about our stay here, and had a great evening!


It has been quit busy in the lab. Not really doing new stuff, but repeating experiments because my clones of bacteria did not have the insert we wanted. We also made some new plasmids that should help us when we want to look at calcium signaling.


I've made a gif the easily explain a nifty technique we are using and to explain why we need these plasmids:


Basically: Every cell has powerplants and distribution centrums. We make one of the bricks of the outside of these buildings ourselves, but with the twist that on one brick we put a padlock, and on another the key. Whenever these structures are build, Every structure will have padlocks and keys! At the moment blue light hits the padlock, the keyhole is exposed, and the key can then enter the padlock. Mind though: the key doesn't open the padlock, it just binds the 2 buildings to each other. Another part of these bricks is a fluorescent paint, which is not shown in the gif. But basically, If we shine on them with the right light color, it will emit light which we can see under the microscope!

So at the moment, it's those bricks we are trying to make! Easy right (well not that easy) :)


Another technique we are using, and I have used it already with other plasmids is total internal reflection fluorescence microscopy. To explain this, let's do it in two parts:


Part one: total internal reflection.

If light passes from one material to another under an angle, the path of the light changes. That's something probably everyone knows, the be sure, here is an illustration:


This picture illustrates the refraction of light from a less dense substance (air) to a more dense substance (water). You can see that the path is refracted downwards.

Imagine the same experiment, but the other way around:


The angle is reflected downwards right! Now I can hear you ask: but what if we increase the angle till the leaving light becomes horizontal with the border of the 2 substances?

That is what they call the critical angle. At that point, No light will escape from the water anymore.

Here is an example of light hitting the critical angle and passing it:

How could that be useful you ask now? Well, this is used in fiberglass cabling! Basically the light is just bouncing up and down in the cable till it hits the receptor at the other end of the cable!


Hmmm, okay but you're not using fibercables in your experiment right?


You are correct! we use it for an interesting property this reflection has. At the bouncing point of the light, a small magnetic field is created because of the reflection. Remember the fluorescent paint from before on the bricks? Well, due to this magnetic field, the fluorescence is activated, and this light goes everywhere. Point being: you only see this fluorescent signal and no background light! Resulting in: you guessed it, a really clear image of the sample!

Now if that isn't cool!


One more thing in which this plays a part in your daily live, and you can see it yourself:

When you go swimming and you dive. When you look up, you can't see everything above the water around you! At a certain point in the water, you see the reflection of what's underneath the water. The view you have above the water is what's called, Snells Window (named after the Dutch astronomer and mathematician Willebrord Snellius, who didn't actually describe the law). The more you know, am I right ;)


Anyways, I think I have given you enough information for this moment.

I'll get to you in a bit!


See you l8er allig8er!


Nederlandse versie:


Hej! Jag är en man och jag tycker om ägg!

Zo, ik ken al een beetje Zweeds! Het is misschien niet veel, maar ik ben momenteel aan app aan het gebruiken die me toch een beetje helpt om het te leren. Ik kan niet echt iets zeggen of typen, maar het lezen van eenvoudige teksten gaat me al veel beter af dan voordien!


Zodus, het is een tijdje geleden dat ik nog iets geschreven heb, en ik dacht: laat ons dan toch maar eens iets schrijven. Morgen start mijn zesde week stage! Man man man, wat gaat het snel, soms heb ik het gevoel alsof ik pas ben aangekomen. Echter, ik moet zeggen dat de routine er toch wat begint in te komen. Dit is goed want dat betekent dat ik me meer op mijn gemak voel. Niet dat ik me echt ooit op men ongemak voelde ofzo, maar zo het gevoel van: wat wordt er hier allemaal van mij verwacht begint wat weg te gaan. Ik begin dus door te hebben wat ze verwachten van me. In het begin is dat vaak moeilijk omdat ze zoveel nieuwe dingen naar je hoofd gooien!


Vorige week ben ik gaan skiën, het was wel grappig aangezien ik me nagenoeg niets meer herinner van de vorige keer dat ik gaan skiën ben. In de eerste 50 meter ben ik een stuk of zeven keer gevallen maar gelukkig heeft een van de personen die mee was mij wat persoonlijke les gegeven en toen ging het al veel beter. De eerste keer duurde ongeveer 2 uur om beneden te raken, maar de tweede keer waren we al beneden in een 25 tal minuten. Opmerkelijk is dat ik toen niet gevallen ben! Dus ik moet wel snel leren ;) Hieronder volgen enkele fotos!




Voor de rest heb ik niet zoveel gedaan. Eén avond zijn we gaan eten in de Max ( Zweedse Mac Donalds) met de andere Nederlandse studenten en het was wel een gezellige avond! We hebben een beetje gebabbeld over hoe we het hier stellen en zo.


Daarnaast was het wel redelijk druk in het lab. Niet perse nieuwe dingen, maar eerder het herhalen van dingen die eerder mislukt waren, zoals het maken van bepaalde plasmiden. Daarnaast hebben we ook enkele plasmiden gemaakt die ons in de toekomst zullen helpen bij het bekijken van calcium signaling.


Hieronder zie je een GIF die ik gemaakt heb om uit te leggen waarom we deze plasmiden precies nodig hebben.


Eenvoudig uitgelegd: elke cel heeft een energiecentrale en een verpakkingscentrale. Wij maken een baksteen voor elk gebouw, de ene heeft een slot, en de andere een sleutel. Wanneer de gebouwen gebouwd zijn, heeft elk gebouw dus sleutels of sloten aan zich hangen. Vanaf dat blauw licht het slot raakt wordt het sleutelgat zichtbaar! Dan kan de sleutel in het sleutelgat gaan. Deze sleutel zorgt er niet voor dat het slot open gaat, maar enkel dat de twee gebouwen nu aan mekaar vast hangen. Iets dat niet is opgenomen in de tekening is dat die bakstenen ook een likje fluorescente verf hebben. Vanaf dat een bepaald licht de baksteen raakt zal de baksteen licht uitzenden die we dus kunnen waarnemen onder de microscoop!

Momenteel zijn we dus bezig deze bakstenen te maken!


Een andere techniek die we gebruiken is totale interne reflectie microscopie. Om dit uit te leggen doen we dat in 2 stappen:


Stap 1: totale interne reflectie

Wanneer licht van 1 materiaal naar een andere gaat onder een hoek, dan word de lichtstraal afgebogen. Dat is iets dat de meeste mensen wel zullen weten, maar indien dit niet het geval is, hier is een tekening:

De foto toont licht dat van een minder dens materiaal naar een denser materiaal (hier dus lucht naar water) afgebogen wordt naar beneden. Stel je nu voor dat het licht uit het water komt, dan krijgen we het omgekeerde effect:

De hoek is inderdaad groter geworden! Nu hoor ik je alvast denken: wat als je de hoek zo schuin maakt dat de lichtstraal evenwijdig komt met het oppervlak tussen de 2 materialen?

Dat is wat men noemt: de kritische hoek, op dit punt ontsnapt er geen licht meer uit het water! Hier is een voorbeeld van licht dat de kritische hoek raakt, en er dan voorbij gaat.


Nu vraag je je af: allemaal goed en wel, maar hoe kan dat nu van pas komen? Wel, het wordt gebruikt in glasvezelkabels! Het licht botst gewoon heen en weer tot het een detector bereikt aan de andere kant van de kabel, en daar wordt het omgezet in een signaal!


Huhn??? Maar jij gebruikt toch geen glasvezel kabels?

Inderdaad! daar komt het tweede deel van de uitleg. Op het punt dat het licht de rand van de kabel raakt ontstaat een klein magnetisch veldje door de botsing. Herinner je je nog de fluorescente verf van daarnet? Wel, dit magnetisch veldje kan de fluorescente verf licht laten uitstralen! En dat licht kan worden opgevangen door de microscoop die ons dus een zeer helder beeld geeft zonder achtergrondverlichting! Als dat niet cool is!


Nog één ding die ik hierover kwijt wil, en die je in het dagdagelijkse leven zelf kunt waarnemen: de volgende keer dat je gaat zwemmen, neem een duik en kijk omhoog! Je kan een deeltje van boven het water zien, maar op een gegeven moment zie je enkel een weerspiegeling. Dat is dezelfde eigenschap als ik zonet besproken heb. Deze heeft zelf een eigen naam: Snell's raam! (genoemd achter Willebrord Snellius, die niet eens de wet zelf heeft gevonden!) Altijd interessant om bij te leren he ;)


Maar ja, ik denk dat ik jullie genoeg stof tot nadenken heb gegeven voor deze keer!

Tot binnenkort!


Zie je later allihater!












59 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page